torsdag 1 juni 2017

Modern Classics à la Penguin #40


Läs om min egen utmaning HÄR!

Saul Bellow1915 - 2005. En kanadensisk-amerikans författare som också blev Nobelpristagare i litteratur 1976: ”för den mänskliga förståelse och subtila kulturanalys, som förenas i hans verk”.

Många av Saul Bellow böcker har blivit utgivna på svenska (det är det ju långt ifrån alla författare i den här utmaningen som är) även om det inte finns mycket av honom att finna i bokhandeln just nu.

HÄR finns en välskriven och genomförlig artikel om honom som skrevs med anledning av hans bortgång. I artikeln skriver Caj Lundgren, bland annat,;

Den lilla romanen ”Seize the Day” från år 1956 - på svenska ”Grip dagen” först 26 år senare - blev kanske det första helt fulländade exemplet på denna mycket personliga variant av den tragikomiska genren som kom att bli Saul Bellows mest bestående insats i den samtida romanprosan. ...

Att Saul Bellows språkrör i en stor del av hans verk uppvisar attityder som brister i politiskt korrekthet på ett numera himmelsskriande vis gör emellertid knappast detta livsverk mindre väsentligt som konstnärlig kommentar till det västerländska 1900-tal som utgjorde dess bakgrund. Genom drygt fyrtio år erövrade och försvarade han en position som en av USA:s absolut ledande författare, konstaterar James Atlas, som samtidigt påpekar det egendomliga i den försvarsattityd han intog under nästan hela sin aktiva verksamhetsperiod: i början klagade han bittert över bristen på erkännande, och när det väl kom i rikt mått började han klaga över att litteraturkritikens skara av ”döva pianostämmare” alltid missförstod vad han skrev.
Lusten att stå i opposition till etablissemanget hindrade honom dock aldrig från att njuta av framgångens frukter. Slutsumman av granskningen blir kanhända att han intill förväxling liknar en av sina egna romanfigurer.

Borde man känna till alla Nobelpristagare i litteratur om man påstår sig vara bokälskare? Nej. Är man litteraturhistoriskt intresserad kanske, men inte annars ;)  Jag ögnade igenom listan HÄR, och konstaterade att jag inte vet vilka alla är - Saul Bellow är en av dem.

I sökande av citat av den här författaren hittade jag mängder med korta, kärnfulla, kloka sådana och tänker att kanske borde jag läsa något av hans verk. Men i ljuset av hur mycket bra litteratur det finns och hur lite tid man har ... så är oddsen inte stora, för min del.

Favoriten bland de lästa citaten - kanske mest för att det klingar så sant i mig:


“I love solitude but I prize it most when company is available.”










1 kommentar:

  1. Nej, Saul Bellow har jag aldrig hört talas om. Inte många Nobelpristagare i litteratur som jag minns. De flesta är ju helt okända - åtminstone för mig - och blir först "berömda" när de väl få priset.

    SvaraRadera