torsdag 10 augusti 2017

Modern Classics à la Penguin #47


Läs om min egen utmaning HÄR!

Donald Barthelme, 1931 - 1989. Amerikansk författare som jag aldrig hört talas om tidigare. 

Wikipedia serverar, på svenska, en hel mening om honom:
Donald grundade litteraturtidskriften Forum 1956 och var chef för Contemporary Arts Museum i Houston 1961-1962.
Så, vad har han skrivit? En mängd noveller och några romaner - det är vad jag kommer fram till. Mest kan man läsa om att han var gift fyra gånger, hade ett komplicerat förhållande till sin far och undervisade på flera universitet.

Hos Goodreads finns en del citat, om än inte översvallande många. De flesta är, för mig,väldigt underliga - som om de behöver sin kontext på ett tydligare vis. Jag väljer ändå ett - såklart - kanske för att det skulle kunna ha varit skrivet under det senaste året och hänvisa till en väldigt speciell president i författarens egna hemland:

“Succeed! It has been done, and with a stupidity that can astound the most experienced.”










4 kommentarer:

  1. Honom har jag heller aldrig hört talas om. Men han måste ha varit aningen före sin tid med tanke på citatet. Klockrent!

    SvaraRadera
  2. Ja, det citatet är verkligen klockrent. Vi är många som gapar förvånat över en hel mängd framgångar.

    Jag har ingen aning om vad han skrivit, känner inte igen titlarna på Wikipedia, men på något sätt känner jag igen namnet. Kan ju dock ha blandat ihop det med någon annan person, för all del.

    SvaraRadera
  3. Aldrig hört talas om men undertecknad är ju ganska enkelspårig när det gäller författare..kul utmaning...hade varit en alltför stor utmaning för mig tror jag.
    Bra jobbat där.

    (Jösses, man borde nog skärpa till sig när det gäller litteratur) ;)

    SvaraRadera
  4. Undrar hur det efternamnet uttalas? Aldrig hört talas om honom!

    SvaraRadera